torsdag 15 maj 2014

Glam (of Sweden) #77

Häromveckan när jag var på ICA Maxi hade de ett ställ med lack av ett för mig okänt märke för 10 kr styck. Jag tänkte först att de hade kommit över nåt enstaka parti av nåt billigt kinesiskt märke, men sen såg jag att märket hette "Glam of Sweden", eller kanske bara "Glam" (texten "of Sweden" står i mycket mindre typsnitt längst ner i logon så det kanske bara är ett litet tillägg). Verkar som att det finns ett nytt tokbilligt svenskt märke på marknaden då, efter succén (?) med Nordic Cap-lacken. Flaskorna är dessutom i fullstorlek, 15 ml. Jag plockade till slut ner tre stycken i korgen. Här är det turkosa skimmerlacket #77:
Skimret är finmalet och finishen har en tendens till att få penseldragsmärken. Det var "torrt" och jag fick kala fläckar när jag försökte måla med tunna lager, så det fick bli ganska tjocka lager med allt vad det innebär av luftbubblor, långsam torktid och trista hack som följd. Jag tog 4 lager.
Jag var lite betänksam först, men när jag la överlack på jämnades den tråkiga valkiga ytan ut, skimret vaknade till liv, penseldragen blev mindre synliga och jag tyckte det blev ganska fint. Just turkosa lack kan jag inte få nog av, det är en så vacker och smickrande färg. Bilderna stämmer inte jättebra överens med hur lacket ser ut "i verkligheten", det är helt klart grönare och skimret ser lite annorlunda ut, det har en sorts metallic-känsla.
Det ska noteras att lacket innehåller kamfer (Camphor) som är en kemikalie som vissa nagellacksmärken gör ett säljargument av att de inte använder, varför har jag inte riktigt koll på men det kanske påstås ha dåliga hälsoeffekter eller liknande. Lacket luktar lite fränare än vad jag är van vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar