måndag 20 januari 2014

H&M "Quick Dry" Top Coat: not the real deal

Dags för lite konsumentupplysning! Jag såg nyligen att H&M hade fått in ett s.k. "Quick Dry Top Coat" som ingick i en av deras specialkollektioner (samma som innehöll det svarta och vita glitterlacket jag visade tidigare). Det kostar 29 kr för en 10 ml-flaska och jag bestämde mig för att köpa det, även om jag vet att produkter som marknadsförs som snabbtorkande överlack här i Sverige inte alltid håller vad de lovar. Har t.ex. testat Depends "snabbtorkande överlack" som inte funkade alls och dessutom var av outgrundlig anledning var lilatonat (detta var flera år sen och de kan ha ändrat eller tagit bort produkten).

Hursomhelst, jag tänkte att om det funkade skulle det vara jättekul och i annat fall kan jag bara använda det som ett vanligt klarlack när jag har behov av det. Jag har nu testat det och kan meddela att det inte funkar. Det ger inte den där hårda "klibbfria" ytan när man låtit det torka i nån minut och det påverkar inte torktiden vad jag märker. Lite synd, för det hade ju varit smidigt att kunna plocka upp hyfsat billigt snabbtork-överlack i butik. Alternativen som finns tillgängliga nu är (vad jag vet) Sèche Vite för 129 kr flaskan eller Mavalas variant som har ännu högre jämförpris, annars får man beställa från Ebay eller liknande. Så där finns ju en marknadslucka som H&M hade kunnat fylla upp.



P.S. Mind you, jag vill inte vara den som klagar på att nagellack är för dyrt i Sverige. Det är trots allt en lyxvara och jag vill tro att de extra pengarna mestadels går till nåt vettigt, som skattekostnader och bättre villkor för de som jobbar i butikerna och mellanleden (fast jag vet inget om hur det där funkar). Jag tycker bara att det är tråkigt att just snabbtorkande överlack, som är en extremt praktisk produkt -- och i mitt tycke oundgänglig om man har en nagellackshobby eftersom lacket tar ett jädra dygn på sig att torka annars -- ska vara så krångligt att få tag på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar